Kategorie
Blog

Mistissini Bridge i inne majstersztyki drewnianej architektury mostowej

W dzisiejszych czasach, kiedy świat architektury i inżynierii przechodzi przez renesans w zakresie wykorzystania drewna, mosty stają się wyjątkowym polem do eksplorowania możliwości tego naturalnego materiału. Dziś trochę o mostach w Kanadzie – w końcu drewno, z jego wieloma korzyściami i głęboko zakorzenioną historią w kanadyjskim krajobrazie, naturalnie stało się materiałem wyboru w wielu aspektach budownictwa w tym kraju. Kanada jest także jednym z największych eksporterów drewna na świecie i posiada bogate zasoby tego surowca.

Bow River Pedestrian Bridge

Bow River Pedestrian Bridge w Banff jest przykładem, gdzie drewno klejone warstwowo zostało użyte do stworzenia konstrukcji, która jest nie tylko funkcjonalna, ale także estetycznie atrakcyjna i pasująca do otoczenia. Zbudowany w 2013 roku, ten smukły most o długości 370 stóp (ok. 113 metrów) służy ruchowi pieszemu i zapewnia nowe, sanitarne przejście nad rzeką Bow, w pierwszym kanadyjskim parku narodowym.

Princeton Bridge

Zbudowany w 2010 roku, Princeton Bridge jest kolejnym przykładem innowacyjnego wykorzystania drewna klejonego warstwowo w konstrukcji mostów. Położony na szlaku Trans-Canada Trail, ten pieszy most rozciąga się nad rzeką Tulameen w Princeton. Dwa nowe przęsła mostu o długości 105 stóp zostały umieszczone na istniejących już filarach starego mostu kolejowego Kettle Valley Railway Bridge. Drewniany pokład mostu jest zawieszony na stalowych prętach z podwójnych łuków i jest przykryty falistym stalowym dachem na piłowanych drewnianych krokwiach.

Mistissini Bridge

Mistissini Bridge, z jego elegancką, ale zarazem solidną konstrukcją, jest przykładem, jak nowoczesne podejście do architektury i inżynierii może współgrać z naturalnym pięknem krajobrazu. Most, o długości 160 metrów, charakteryzuje się czterema sekcjami prostych belek, wspartymi na półciągłych łukach, tworząc strukturę, która nie tylko jest funkcjonalna, ale także stanowi wizualny akcent, komplementujący otaczającą go przyrodę. Wybór DKW jako głównego materiału do budowy mostu nie był przypadkowy. Drewno, jako materiał odnawialny, nie tylko wpisuje się w kontekst zrównoważonego rozwoju, ale także pozwala na redukcję emisji CO2.

Podsumowanie

Mistissini Bridge, Bow River Pedestrian Bridge oraz Princeton Bridge są dowodem na to, że drewno, a w szczególności drewno klejone warstwowo, może być wykorzystywane do tworzenia konstrukcji, które są nie tylko funkcjonalne i trwałe, ale także stanowią wyjątkowe elementy krajobrazu, wpisujące się w naturalne otoczenie i promujące zrównoważony rozwój. Te mosty, każdy z nich unikatowy na swój sposób, demonstrują, jak innowacyjne podejście do materiałów i designu może prowadzić do realizacji obiektów, które służą społeczności i jednocześnie są przyjazne dla środowiska.